fredag, juli 20, 2007

Elias och mamma-dag

I onsdagds morse skjutsade Elias och jag Ebba till mormor och morfar. Sen begav vi oss iväg mot stan och Junibacken. Jag har aldrig varit där innan och jag kan ju lugnt säga att det som Stockholmare är rätt så korkat att gå dit när det är värsta turistsäsongen....om man nu inte gillar en massa köer, trängsel, barnskrik (höga sådana) och ännu mera köer! Förutom det redan nämnda så är det ju inte billigt att gå på Junibacken, jag köpte årskort när vi ändå var där så kan vi gå dit fler gånger när den värsta turistrusningen lagt sig.

Nåja, vi mötte iaf Nicholas och hans son Leon där. Killarna hade jätteroligt och sprang runt i dom små husen och undersökte allt dom kom åt :-) Sagotåget tog oss från Vimmerby till Villa Villekulla och dom små roade sig med att kolla in hur Pippi har det! När Villa Villekulla var genomsökt så var det dags för Karlsson på taket-utställningen. Här klättrades det hej vilt och plötsligt försvann dom ner i nåt hemligt hål för att sedan dyka upp nån helt annan stans *ler* Både jag och Nicholas började bli hungriga och övertygade killarna om att det var dags att lämna Junibacken för att gå och äta lunch.

Vi strosade iväg längs Djurgården och lunch blev det på Blå porten. Älskar det stället...god mat, gott fika, trevlig, stor och lummig gård med många bord och stolar. Barnen åt klart före oss och roade sig med att samla in kvitton dom hittade och sen kom dom och lämnade alla "meddelanden" till oss. Sötnosarna hade så kul och vi tyckte det var skönt att vila benen och dricka kaffe efter maten :-)Efteråt gick vi in mot stan och där vinkade vi hejdå till Nicholas och Leon och åkte sedan och mötte Fredrik efter jobbet.

Det blev middag på en pizzeria i Gamla Stan, Elias var så trött och höll på att somna flertalet gånger vid bordet...men lite mat fick han i sig iaf! Sen åkte vi hem och det var en mkt nöjd och trött kille som somnade sött på sin kudde :-)

Ebba sov över hos mormor och morfar och det hade gått så bra. Hon var kvar där till torsdagskvällen då vi hämtade henne och fick middag :-) Innan vi åkte iväg och hämtade Ebba på torsdagen bakade Elias och jag blåbärsmuffins (blåbären har han plockat själv).


Mums!


Nöjd bagare väljer ut vilken han vill ha...


...och med muffinsen i högsta hugg slår han sig ner och kollar lite tv

På eftermiddagen kom hans kompis Oliver hit med sin mamma och syster och lekte några timmar.

Tyvärr hade ju den här mamman ingen kamera med sig till Junibacken....men jag hoppas att Nicholas fick några bilder jag kan få iaf!

kram /K

Inga kommentarer: